Dacă străbaţi oraşul udat de ploiosul martie încearcă
să-ţi asculţi simţurile, nu pentru că ai porni la o vânătoare ci, dimpotrivă,
pentru a te feri de pânda stând după colţuri, pe străzi, ascunsă bine sub
chipurile împietrite ale unor trecători, rânjind de sub streşinile caselor sau
zâmbind viclean de pe balustrade şi ornamente.
Trăim într-o fabulă contemporană ce aminteşte
de lumea simplă a lui Grigore Alexandrescu, populată de animalele puternice
gata să-şi stabilească teritoriul, limitele şi supremaţia. Spre deosebire însă
de personajele fabulelor sale, ne aflăm în căutarea moralei, dispărute cu desăvârşire.
Reprezentările sculpturale ale leului ne
transpun în decorul fabulei “Dreptatea leului”, potrivit căreia acesta, simbol
al puterii, nu se va jerfi pentru binele celorlalţi.
Străjuind intrarea în Palatul Cantacuzino ce
adăposteşte în prezent muzeul George Enescu de pe Calea Victoriei, tolăniţi pe
zidurile Palatului Ghica - Grădişteanu sau pe brâiele caselor vechi de pe strada
Icoanei, leii impresionează trecătorii prin sugestia grandorii şi impetuozităţii.
Alteori, trimit parcă spre simbolistica
regalităţii, aşa cum îi întâlnim pe faţada unei clădiri de pe strada Jean Louis Calderon, unde o pereche
de lei stând faţă în faţă, cu cozile răsucite în sus e reprezentată elegant, încadrând conturul unui blazon.
Pe strada Dumbrava Roşie se simte un aer de
legendă, păstrat de denumirea ei, venind din atmosfera poemului romantic al lui
Vasile Alecsandri, în care e descrisă victoria lui Ştefan cel Mare asupra
regelui polon loan Albert. La nr.10 al aceleiaşi străzi, păsări, pisici sălbatice şi pantere
stilizate ţâşnesc din piatra sculptată în stil bizantin în jurul anului 1920, anul
în care a fost ridicată minunata clădire.
Simbolistica fantastică ne transpune fie în lumea scrierilor vechi ale lui Dimitrie Cantemir, populate cu personaje alegorice, fie
în cea a lui Ioan Neculce, în care a fost descrisă bătălia de la Dumbrava
Roşie, în urma căreia s-a ridicat o pădure de stejari.
Astfel, pisica sălbatică are un corp acoperit cu pene suprapuse asemenea solzilor de peşte, acelaşi motiv fiind reluat pe uşa principală, în vreme ce pe panoul
decorativ vertical alternează siluetele unor animale originale, cu partea
superioară părând a fi străină de cea inferioară.
Ironia fină răzbate dinspre accentele
decorative bizantine către istoria recentă, căci dacă înainte de 1989 clădirea
a fost ocupată de Ambasada fostei RDG, ulterior a devenit sediul Centrului Cultural
American, fiind martora transformărilor politice rapide după căderea “Cortinei de fier”.
La capătul străzii sunt gata să se năpustească
asupra ta patru animale înfiorătoare albe, masive şi reci, aliniate sub
bolta adăpostind intrarea în casă.
Ipocrizia, lăudăroşenia, aroganţa,
parvenitismul au ieşit la plimbare pe străzile udate de ploile lui martie, atârnându-se
pe alocuri de pereţii caselor, numai umorul ajutându-ne să trecem printre ele nestingheriţi
şi să le aruncăm cu toată puterea, înapoi către răceala pietrei sculptate.
Dar fabulele amintesc de copilărie, de lapte
cald, de învăţămintele trase din fiecare lectură iar venirea primăverii pe
aripile păsărilor călătoare ne înveseleşte privirile speriate, pe care le aşezăm cu blândeţe pe coloanele de
piatră îmbrăţişate de porumbei graţioşi sau pe cozile lungi şi mândre ale
unei perechi de păuni minunaţi, atât de iubiţi în antichitate de împărătesele
romane.
Lumea alegorică se strecoară până spre strada
Thomas Mazaryk, unde întâlnim pe medalioanele decorative ale unei case animale
cu cap de cocoş şi corp de leu ce sugerează bărbaţia, curajul şi puterea.
Însă oraşul pare a ne înghiţi nu prin gurile
căscate ale leilor de piatră, ci prin devoratoarele priviri ale oamenilor
vânători, stând la pândă pe străzi, în birouri sau în autobuze şi transformându
-se în protagoniştii unor fabule lipsite de morală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu