Să ne închipuim preț
de o zi că hainele ar putea vorbi despre gândurile ascunse ale purtătorilor, că
dintr-o dată și-ar întoarce hazlii buzunarele pe dos ca și cum s-ar lepăda de
banii sau bilețelele păstrate cu grijă sau că din foșnetul moale al mătăsii și
altul mai aspru de brocardului, am desluși farmecul unei lumi pierdute!
Am pătrunde pe
nevăzute în viețile romantice sau tumultoase în care hainele au stârnit emoții,
au ridicat sprâncene a mirare, au dat naștere la zâmbete largi de admirație și poate
au schimbat destine. Căci uneori, ne rămane în minte imaginea unei rochii, a
unei manșete de cămașă strânsă pe încheietura mâinii, a cerceilor tremurând atârnați
de lobul urechii, a cordonului strângand o talie subțire.
Așa se face că Ștefan
Gheorghidiu din romanul “Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” al
lui Camil Petrescu, se întreba confuz la reîntâlnirea cu Ela:
“ Asta-i rochia
albastră? Dar parcă era mai puțin vie?”
“ Vai, mi-ai uitat
rochiile ?” întreabă ea descumpanită, înainte de a ajunge …” la Rosetti,
unde despărțirea era inevitabilă .”
În pofida simplității
sale, proverbul “ Haina face pe om” este denumirea expoziției găzduite de
Muzeul Național de Istorie al României deschise până pe 24 august, care
transformă în exponate cu valoare documentară fermecătoarele rochii sau uniforme împodobite cu decorații și trese, făcând
parte fie din garderoba membrilor familiei regale, fie din cea a unor
personalități cum ar fi Nicolae Iorga, Vasile Alecsandri, Nicolae Titulescu,
Grigore Gafencu, Ion Heliade Rădulescu.
Muzeul Național de
Istorie se află în apropierea străzii Lipscani, amintind de Târgul de la
Lipsca, ce atrăgea încă din secolul al VIII lea tot mai mulți negustori de-ai noștri, greci și români. Moda năvălind pe străzile înguste de
odinioară, năucite de belșugul și diversitatea mărfurilor a parcurs un traseu
inedit, original, născut din alăturarea satinului de Lyon, pânzei de Tours,
postavului de Paris, blănurilor poloneze de samur, pieilor de iepure, pisicilor
și blănurilor siberiene, mărgelelor și satinului de Florența, postavurilor de
Brașov, șalurilor de Cairo, pieilor de capră de Angora și cingătorilor de Târnova.
Dinspre Orient se
aduceau țesături scumpe, abale și ghermesuturi turcești ale căror străluciri se
ițesc dintre versurile “ Lepantului “ lui Cărtărescu:
Dar nici un una nu-i mai dulce ca rumânca din
Carpați
Pletele-i prea lunge –i curge ca o apă
volutoasă
Pân’ la gleznele ivite sub șalvarii de mătase,
Pân la imineii d-aur și cu vârfuri răsucite”.
Smokingul domnului
Grigore Gafencu parcă păstrează atitudinea demnă și plină de prestanță a Șefului
legației diplomatice de la Moscova (1941-1941) în vreme ce uniforma de diplomat,
din postav cu fire aurii, mătase, pene de struț, aur, fildeș și oțel aparținând
lui Vasile Alecsandri amintește de atmosfera de la Londra, Paris și Torino, când
aceasta reprezenta guvernul lui Alexandru Ioan Cuza.
Garderoba saloanelor este
completată de frumusețea uniformelor românești, ale căror surtucuri albastre împodobite
cu motive ornamentale și efecte militare
s-au scuturat de influențele orientale puternic induse în perioada fanariotă, când
arnăuții și ciohodarii purtând pieptare de argint și pistoale în șal, la brâu
au fost atracția multor pictori români sau străini. Astfel, în jurul anului
1850 deja s-a făcut trecerea de la veșminte de inspirație răsăriteană către
moda vest - europeană, care a adus un grad mai mare de confort, simplitate a
croielii, pierzându-se însă bogăția cromatică și strălucirea. Uniformele de roșiori,
călărași, infanteriști sau de vânători, purtate de la simpli soldați până la
gradele militare superioare par a reconstitui parade militare triumfale sau reveniri
de pe front, în cadență bravă și victorioasă.
Pelerina cu glugă
purtată de mareșalul Alexandru Averescu în primul război mondial ascunde un
miros de pulbere din tranșee, impregnat în postavul de lână, în timp ce
uniforma de soră de caritate a Reginei Maria, din pânză albă de bumbac, păstrează
o respirație blând curajoasă a celei ce s-a aplecat peste răniții din paturile
de campanie.
De la strălucirea
portului oriental până la emanciparea
totală de veșmintele răsăritene, de la bogăția culorilor alintate pe mătasea
anteriurilor până la prestanța uniformelor, îți stăruieîn minte același proverb
altfel alcătuit, din cuvintele lui Alecu Russo: “ Straiul face omul; felul
hainei modelează trupul și mintea și întipărește, din părinți în fii,
tradițiile și obiceiurile”. Iar dacă răcoarea amintită de evantaiele din mătase cu pene de struț sau mănușile
lungi de piele de căprioară aduc un aer fascinant de mister rămas prizonier
doar printre paginile cărților, atunci singurul prilej de regăsire a unei lumi
pierdute este vizitarea expoziției de la Muzeul Național de Istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu