Răstimp șuierând teatral între iarnă și primăvară, vrând parcă să aducă într-un act final zăpadă și frigul în sfârșite rafale…
Nu
aplaudăm “a bucurie”, ci zâmbim spre mărțișoarele zgribulite, ce roșesc înnodate
la rever sau la încheietura mâinii. O scenă de teatru e întreg orașul, cu mult
décor și figuranți, tonete doldora de mărțișoare, flori naturale sau
artificiale, pietre semiprețioase sau uleiuri aromatice, eșarfe, cutii de lemn
sau de metal, broșe sau cercei..
Unii
cumpărăm, alții vindem…Ne învârtim într-un carusel magic, teatral, dinspre tradiții
spre spectaculos, dinspre arhaic spre postmodernism…
Stagiunea
e în toi și piesele de teatru sunt tot atâtea prilejuri de evadare din cotidian.
În ultima vreme, mișcarea teatrală e orientată într-un
mod original spre spectator, de parcă forța cu care aceștia devorează piesa ar
fi mai intensă, mai puternică decât însuși actul artistic menit să atragă spre
el publicul, să-l aducă în starea de grație corespunzătoare întâmplării de a se
afla la confluența realității cu imaginarul .
Abordarea regizorală se vrea a fi, în genere, mai îndrăzneață, mai interactivă, incluzând fie și parțial publicul, uneori târându-l într-un dialog forțat cu replicile actorilor. Alteori, actorii țâșnesc printre rânduri, ceea ce îți poate da ceva fiori, nu pentru că nu ai dorit să performezi vreodată ci doar pentru că vrei pur și simplu să nu fii smuls și introdus brutal în acțiunea pe care preferi s-o guști din fotoliul în care te cufunzi pentru 2 ore. În spatele reprezentațiilor, se ascund repetițiile asemenea manevrelor din teatrele de război. Scenografia devine mai insinuantă, mai sugestivă, aștepți detaliile ce se ivesc de dupa cortină.Și de aici începe totul ...
Abordarea regizorală se vrea a fi, în genere, mai îndrăzneață, mai interactivă, incluzând fie și parțial publicul, uneori târându-l într-un dialog forțat cu replicile actorilor. Alteori, actorii țâșnesc printre rânduri, ceea ce îți poate da ceva fiori, nu pentru că nu ai dorit să performezi vreodată ci doar pentru că vrei pur și simplu să nu fii smuls și introdus brutal în acțiunea pe care preferi s-o guști din fotoliul în care te cufunzi pentru 2 ore. În spatele reprezentațiilor, se ascund repetițiile asemenea manevrelor din teatrele de război. Scenografia devine mai insinuantă, mai sugestivă, aștepți detaliile ce se ivesc de dupa cortină.Și de aici începe totul ...
Uneori minimalismul e adus cu brațele pe scenă,
decorul e transportat bucată cu bucată de către figuranții care-i dau altă funcționalitate,
în raport de momentul acțiunii, alteori, plăci turnante și schele creează iluzii
optice dezvăluind cotloane fictive.
De exemplu, “Omul cel bun din Seciuan”,
montat la Bulandra de Andrei Șerban întâmpină spectatorii cu planurile răsturnate,
cerul cu nori e podeaua pe care pășesc personajele, în vreme
ce bolta e un câmp stilizat de maci care țâșnesc din plafon cu tulpini
fragile înfipte într-o plasă fină, pentru ca în partea a doua norii să dispară
cuminți luând locul lor firesc, în timp ce cortina de maci să fie coborâtă. Roșul
intens al macilor atârnați amintește de roșul sorgului din celebrul roman al
lui Mo Yan, proiectându-ne în același spațiu asiatic, în care Marea Chinei
desparte China de Coreea, nu însă și imaginația cromatică asiatică:
“roșul fără de
margini și fără de hotare al sorgului se prefăcea într-o întinsă mare sângerie
– sorg de strălucitoare desime, sorg de plăcută melancolie, sorg de învolburata
iubire.( ..) pe cerul albastru ca olanele
rătăceau pâlcuri de nori albi și bogati .(“ Mo Yan“)
La capătul străzii, un mic scuar despică drumul în patru direcții care duc fiecare dintre ele, tot către teatru. Așa, în partea stângă a intrării în parcul Ioanid este sediul Fundației Lowendal, ce reconstituie universul artistic creat de baronul George Lowendal, care a experimentat într-un mod inovator tipare de scenografie, aducând pentru prima data funcțiile plăcii turnante în spectacolul artistic. Dacă vei merge însă dinspre teatrul Bulandra spre Piața Lahovari vei ajunge la Teatrul pentru Copii Țăndărică, printre ai cărui fondatori s-a numărat însuși Lowendal.
Ori, o poți lua de-a
dreptul prin parcul Ioanid și vei ajunge pe Bulevardul Dacia, la casa memorială
Constantin Nottara. Aici flutură transparent un banner roșu prin care deslușești
profilul clădirilor și al copacilor. Dincolo de ușă, o atmosferă clasică te
introduce în lumea teatrului de la începutul secolului trecut.
Fără să vrei faci
parte dintr-un spectacol al străzii, căci micul scuar s-a transformat într-o
placă turnantă, deschizând felii din teatrul de odinioară. Dacă ai inchide
ochii și ai pluti ai vedea cum cele două parcuri, parcul Ioanid și parcul Grădina
Icoanei, pulsează ca doi plămâni vii și sănătoși, inspirând și expirând, așa
cum stau strangulați de străzi de asfalt ce șerpuiesc în jurul lor. Golite de
copii și verdeață, te gonesc la rândul lor spre sălile călduroase de teatru,
unde anotimpurile se succed după imaginația scenografului și a regizorilor.
Sala teatrului Bulandra de lângă Grădina Icoanei poartă numele lui Toma Caragiu, a cărui
origine greacă e similară cu cea a lui C Nottara, amintind poate de teatrul
antic grec, poate de simțul artistic al grecilor…
În spatele casei
memoriale Constantin Nottara, pe strada Mihai Eminescu se zărește Teatrul
Metropolis, o clădire modernă, cu accente art deco, unde “ Visul unei nopți de
vară”de William Shakespeare, în regia lui Victor Ioan Frunză,
propune
o întâlnire cu mitologia greacă plină de prospețime, umor și culoare, presărând
accente ironice față de consumismul și sexualitatea prezentului.
Un “alt fel” de vis,
relaxat dar îndrăzneț, cu ritm susținut, alert și ușor înțepând parcă
variantele clasice, cu care eram obișnuiți, făcând un slalom lingvistic între
textul original și improvizație, ferindu-se în mod fericit de exagerarea celei
din urmă.
Un alt fel de Puck față
de cel interpretat cu ceva ani în urmă de Anca Sigartău, schimbat funcție de felul
în care spectatorii înșiși înțeleg teatrul. La rândul ei, Anca Sigartău se
reinventează, trecând uneori spre regie, păstrând parcă în inimă un Puck năzdrăvan
și zglobiu care se joacă de-a schimbatul rolurilor.
Asa, vitrinele cu cărți de la metrou îți
amintesc de piesa pusă în scenă de ea, după Hannes Stein” Cum m-am lăsat de gândit”,
o pledoarie extraordinară spumoasă și comică pentru supraviețuire spirituală.
Miroase a primăvară
la teatru…
Iar dinspre Institutul
Francez, tot pe Bulevardul Dacia, se presimte un miros de rozmarin înghețat, ascuns
lângă aleea ce duce spre sala de cinema ce poartă numele unei alte actrițe
celebre, Elvira Popescu, a cărei frumusețe clasică, deopotrivă cu talentul, a
cucerit pe vremuri Parisul…
Încercand să jucăm
propriile noastre roluri într-un oraș cu decoruri din ce în ce mai ieftine, tânjind
după eleganța de odinioară și după parfumul începutului de primăvară înnăbușit
de mohorâtele zile ce duc tradițiile în cârcă pe străzi citadine uricioase. Căci
“babele” năzuroase par mai degrabă puse în scenă într-adins pentru a ne încerca
răbdarea în așteptarea proaspetei primăveri.
Iar noi, ca-n “ Visul
unei nopți de vară” parcă am rătăci
printre zei și oameni, printre fantasme și amintiri, purtând dorul de teatrul
clasic și de privirile misterioase ascunse dupa borurile pălăriilor purtate de
actrițele de odinioară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu