Într-un 5 noiembrie îndepărtat, Gulliver a ajuns
pe ţărmul Lilliput- ului, după ce înnoptase la voia întâmplării, împins de vânt şi
flux.
Jonathan Swift, ”inventatorul ironiei”, descrie experienţa lui Gulliver ca
urmare a întâlnirii cu ”făpturile omeneşti neavând nici şase incii înălţime” care
forfoteau încoace şi încolo pe trupul său.
Întâlnirea dintre cele două lumi devine pe rând
când palpitantă, când comică, când ironică şi aruncă parcă cititorul în preajma
zilei de 5 noiembrie ce se apropie, transformându-l într-un Gulliver vizitator al expoziţiei
“100 de miniaturi – Istoria scaunului de la revoluţia industrială până la experimentul
artistic” găzduită de recentul Hypermarket Promenada.
Aşezate în ordinea cronologică, firească, născută
din dezvoltarea designului de mobilier, miniaturile celor mai reprezentative
scaune din istorie sunt impecabil realizate de Muzeul de Design Vitra şi expuse
în casete transparente, printre ale căror pereţi poţi admira formele, materialele
nobile reproduse în detaliu la scara 1:6.
O incursiune printre replicile celebre ale scaunelor
create de Le Corbursier, “Barcelona chair” al lui Ludwig Mies van der Rohe, cel
care a impus principiul “the less is more”, scaunul lui Giuseppe Teragni, amintind de regimul lui
Benito Musollini, scaunul arhitectului
francez Rene Herbst, unul dintre primii arhitecţi care a folosit în 1928 materiale
noi ca oţelul, cauciucul şi plasticul, cel al fraţilor germani Hans&Wassili Luckhardt, aparţinând grupului de
expresionişti germani, acela al milanezului
Achille Castiglioni, sugerează farmecul distinct şi influenţa fiecărei
perioade .
Din păcate, dincolo de pereţii transparenţi după care scaunele
în miniatură stau cuminţite, oamenii trec nepăsători iar spaţiul se umple cu
nimic, privirile ocolesc popasul asupra micilor vitrine, pârând dezorientaţi, înstrăinaţi,
alergând numai după produse comerciale concrete, tangibile, materiale.
Aşa, mulţimea scaunelor atât de ordonat aşezate
se descompune virtual, se micşorează imaginar până ajunge la jumătatea propusă de
Eugen Ionescu, care sugera pentru montarea în anul 1952 a celei mai metafizice dintre piesele sale -“Scaunele”-
aducerea de aproximativ 50 de scaune. Tot atâtea se regăsesc şi pe scena
Teatrului Bulandra în spectacolul după
piesa lui Ionescu, în regia lui Felix Alexa şi interpretarea celor două
personaje principale de către Oana Pellea şi Răzvan Vasilescu .
Atmosfera creată de Ionescu înainte de prima
montare este din păcate transferată în realitatea contemporană.
“ Cu mijloacele limbajului, ale gesturilor,
ale jocului, ale accesoriilor, să exprimi golul.
Să exprimi absenţa.
Să exprimi regretele, remuşcările,
irealitatea realului. Haos originar .”
Această singurătate care umple vidul dintre
noi se plimbă, la rându-i, printre cele
100 de miniaturi, neobservate de alţi trecători, ignorate, ocolite de oamenii
purtându-şi absent gesturile, temerile, indiferenţa.
Dintr-un spaţiu real, concret, sfidând
consumismul şi viteza ritmului cotidian am alunecat în “Spaţiile imaginare” ale
lui Helmut Sturmer, care expune la Fundaţia
Lowendal machete şi schiţe de scenografie. Acolo, sunetul greoi, metalic, de răsuflare
bolnavă a unui scaun mecanic care-şi mişcă greutatea cu un scârţâit
strident pe un fundal întunecat aduce
alături de funcţia estetică pe cea motrică.
Poate de aceea, designul industrial explorează nebănuite
zone imaginare pentru redescoperirea unor forme şi funcţii adecvate vieţii
cotidiene, prizoniera confortului.
Alături, scaunul confortabil de lemn simplu
cu spătar, din mansarda intimă, reconfigurează atmosfera de lucru a
scenografului aducând o notă umană, caldă, de la care porneşte orice exerciţiu
de imaginaţie.
În sfârşit, obsesiva revenire a imaginii
scaunelor se opreşte pentru o vreme la plăcuta lectură a romanului satiric
“Cele douăsprezece scaune”, de Ilf şi Petrov, publicat pentru prima dată în
anul 1936 în editura librăriei Colos. Aventura goanei după găsirea unui scaun ce
ascunde briliantele Klavdiei Ivanovna, din garnitura de douăsprezece scaune
percheziţionate este plină de umor, iar personajul principal Ostap Bender însoţeşte
cititorul într-o virtuos comic de situaţii şi de limbaj.
Când, în sfârşit, împreună cu Ippolit
Matveevici “ găsi 10 scaune înşirate de-a lungul peretelui, pe picioruşele lor
curbate”, la Muzeul Mobilei din Moscova, acestea fură vândute separat la
licitaţie, ceea ce declanşează reorganizarea asociaţilor, “lui Ostap
revenindu-i obişnuita agerime de minte şi, totodată, echilibrul sufletesc.”
La fel şi micile scaune expuse la "Panorama" pot ascunde lumi pierdute, poate la fel de strălucitoare ca briliantele căutate
de Ippolit Matveevici împreună cu “marele maestru al combinaţiilor”.
Important însă este să privim către ele,
nelăsând loc nimicului să se strecoare precum în piesa lui Eugen Ionescu, ci
dimpotrivă, să umplem spaţiul cu o curiozitate iscoditoare, firească, veselă şi
proaspătă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu