Toamna a dat de pământ cu castanele de
culoarea ciocolatei, și-a fluturat cozile de frunze roșii și galbene, apoi s-a
zgribulit preț de o zi a zăpadă timpurie, a răsuflare rece, copleșindu-ne parcă
cu miros de lemn umed sau piatră cioplită. Pământul se lasă domol și cuminte,
la rândul lui, stăpânit de bruma dimineții. Îmi pare că înăuntrul copacilor zvâcnește
inima toamnei și sufletul încolțit al pietrelor se zvârcolește căutând forma.
Materia se întoarce cuminte la simplitatea
formei, parcă cu accente tradiționale autumnale, amintind de Brâncuși și de
metafora “Cumințenia Pământului” care denumește celebra sculptură devenită
vedeta actuală a caselor de licitații.
Ea ar putea rămâne cuminte “Acasă”, dacă
Guvernul României, care a luat la cunoștință despre intenția de vânzare a
proprietarilor, ar achiziționa-o. Dar cum Statul Român a mai refuzat la moartea
sa lui Brâncuși, în 1957, să primească moștenirea lăsată de el –atelierul său
parizian–, considerându-l pe sculptor un reprezentant al burgheziei decadente,
ar părea că în ciuda clasării “Cumințeniei Pământului” în categoria “Tezaur”, din
păcate nici în prezent nu e loc pentru reprezentări artistice sugerând “moderație,
prudență, înțelepciune” .
Ionel Jianu analiza alegerea numelui “Cumințenia
Pământului” de către Brăncuși, pornind
de la sugestia exorcizării Pământului, el însuși “pierzându-și câteodată cumpătul, stăpânirea, ieșindu-și din balamale (
fire).Celelelte trei elemente ale lumii nu au nevoie să fie calme.
Nu
vorbim despre cumințenia aerului sau cumințenia apei, cât despre foc, el este înțelepciunea
însăși, după Heraclid, elementul după care totul renaște .”
Cuminte în noiembrie, Pământul se lasă doar
acoperit de mii de frunze cu viața scurtă, tremurând înghețat între bucăți de
asfalt și privind cu jind către păsările care părăsesc în același timp orașul,
lăsându-l mai sărăcit de veselia
ciripitului și mai dezgolit în piatră.
Toamna dezvăluie forme simple. Obsesiv,
motivul păsărilor amintește de ciclul Păsării Măiastre a lui Brâncuși, început în
1912 prin cioplirea în marmură a pietrei (la Philadelphia), prin utilizarea
unui procedeu arhaic.
La 10 ani de la moartea lui Brâncuși, deja
interesul crescut față de opera și maniera sa de lucru la nivel european se
dezvoltă invers proporțional cu reacția de respingere a fostelor autorități
comuniste față de asimilarea valorilor artistice transmise.
Astfel, în 1968, electorii Universității din
Cambridge l-au invitat pe Rudolf Wittkower ca profesor de arte frumoase în
cadrul catedrei Slade pentru anul academic 1970-1971, invitație pe care el a acceptat-o
cu foarte mare plăcere printre prelegerile sale despre istoria, teoria și
practica artelor frumoase numărându-se și una dedicată lui Brâncuși, ale cărui
tehnici le descria ca fiind dedicate întoarcerii la forma pură.
Referindu-se la tehnica cioplirii “Păsării măiastre”,
criticul de artă afirma în cadrul unei prelegeri de la Cambridge:
“A dat
roata formei până a realizat o suprafață lustruită de o asemenea desăvârșire și
perfecțiune, încât privitorul încearcă o dorință intensă de a savura această
formă într-un circuit neîntrerupt- și nimic nu se va opune savurării acestei
forme”.
Căci Brâncuși era un adept al cioplitului:
" Cioplitul direct este adevăratul drum spre sculptură", a exclamat
el. Treptat a început să fie considerat unul din marii stâlpi ai epocii eroice
a sculpturii moderne. Într-una din scrierile sale, Henry Moore observa că
" de la gotic încoace, sculptura
europeană fusese năpădită de mușchi, de buruieni- tot soiul de excrescențe de
suprafață care-i ascundeau complet forma ... misiunea specială a lui Brâncuși a
fost aceea de a smulge tot desișul acesta și de a ne reda conștiința
formei."
Nu-i timp mai potrivit decât luna noiembrie
pentru descoperirea formelor simple ale materiei, în care aceasta ia drumul
dinspre lemn spre piatră, dinspre organic, descompus odata cu frunzele în
straturi suprapuse spre anorganic. Păsările gonesc deja măiastru spre căldură,
pietrele se ițesc colțuroase prin parcurile golite de verdeață și lemnul
pulsează timpul ca o clepsidră uriașă luând forme de trunchiuri de copac.
Motivele primare, tradiționale ale lui Brâncuși
sunt peste tot la noi, operele lui, mai puțin. Avem păsări, pietre și lemn,
trei sculpturi ale lui Brâncuși la
Muzeul Național de Artă al României, albume de artă la Palatul Cesianu și un aproape
vid general de sculptură, fie ea clasică sau modernă.
În mare măsură, sculptura ornamental-
ambientală din București datorează mult aportului adus de familia Storck, artiști
de origine germană, care și-au pus amprenta asupra peisajului citadin prin
operele lor clasice, printre care se numără Domnița Bălașa, Spătarul Mihai
Cantacuzino, statuile alegorice de la Palatul de Justiție, etc.
Marmura dezgolită, piatra șlefuită, rece și
distantă împodobește doar pe alocuri spațiile publice, în vreme ce muzeele
noastre sunt sărace în colecții, gonindu-ne
imaginar în călătorii artistice memorabile. Așa, de pildă, poți rătăci
vizual prin colecția de sculpturi de la celebra Galerie Glyptothek din Munchen,
printre busturile filosofilor clasici greci, purtând în minte un alt sens acordat
înțelepciunii de către tânărul Carmides ( interlocutorul din dialogul omonim al
lui Platon), dincolo de care regăsim, “pe
cel de liniște sau pace interioară,sensuri ce nu le putem refuza Cumințeniei Pământului".
Sau, alunecând ca o apă lină spre Dunărea de
la marginea Brăilei, orașul în care, la câteva decenii distanță s-a născut un
discipol al lui Brâncuși, Nică Petre, ale cărui sculpturi în lemn cioplit sunt
născute ca dintr-o magică sămânță a inspirației din universul Brâncușian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu