Poate că nu există Est sau
Vest decât în imaginaţia noastră geografică. Dincolo de repere, busole şi realităţi
trăim cu toţii aceleaşi presimţiri, înălţări sau revelaţii.
Poate că, obosiţi să
tot descoperim lumi noi,cu hărţi sfârtecate de căutari, ne oprim în sfârşit cu
toţii, din capete diferite de continent să ne căutam pe noi înşine.
Cum altfel s-ar explica
simbolistica descoperită în acelaşi timp şi dezvăluită mistic către un public
diferit, aparţinând unor culturi distincte?
La Muzeul Ţăranului Român şi
la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia, cu puţin timp înainte de Înălţare,
parcă ar fi fluturat aripi magice de heruvimi şi serafimi, răstigniţi pe
crucile de aur sau aşezaţi blând ca într-un popas lumesc, într-o lume ortodoxă croită de Silviu Oravitzan, care
aduce simbolurile începuturilor sub sclipiri de albastru bizantin şi galben de
aur.
Toată geometria se împlântă
răscolită în trei săli ale Muzeului Ţăranului Român, cercul şi pătratul se încing
pe rând în simbolurile creştine incipiente, pe alocuri grâul revărsat aduce
aminte de bogăţie, de fertilitate, de spor şi de miros de arpacaş a pomenire veşnică
.
Simbolistica hristică a
bisericii creştine din primele veacuri după Hristos reuneşte iniţialele greceşti
I şi X ( I şi H, adică Iisus Hristos) în reprezentarea crucii cu şase braţe sau
a hrismei cu opt braţe, hrisma constantiniană înscrisă în cerc, în roată, la rândul
ei înscrisă într-un pătrat.
Atmosfera bizantină, gravă, ţâşnind
strălucitoare din verticalitatea unui altar prefigurat, care duce cu gândul la
toate îndoielile stării noastre spirituale.
Albastru, albastru, albastru... parcă întreg cerul e strâns între motive ecleziastice, unele înşirate pe veşminte
de preoţi, altele răsucite şi reinventate, anume spre aşteptarea apropiatei Pogorâri
a Sfântului Duh. Trăire ortodoxă răsfaţată de slujbe îndelungate, în care timpul
curge încet, ca întotdeauna, ajutându-ne să nu-i furăm dulceaţa şi să ieşim mai
repede din el.
Să stăm, să credem, să
ascultăm…
Şi dacă obosim, ne putem
aminti între “Înălţare” şi “Pogorârea Sfântului Duh” de simbolistica religioasă
a lui Brâncuşi, care a creat complexul de la Târgu Jiu, susţinut financiar de “Liga Naţională a Femeilor Gorjene” pentru
comemorarea eroilor Primului Război Mondial.
Se înalţă geometric perfect
spre albastru cerului “Coloana Recunoştinţei Fără de Sfârşit”, numită în timpul
comunismului “Coloana Infinitului”. Cele
15 module octoedrice verticale, intercalate între 2 jumătăţi de modul, la baza şi
la capătul superior, indicând poate anul comemorat (1916) sau sugerând sicriele
soldaţilor necunoscuţi, aşa cum deunăzi un preot a predicat la Vecernia
“Sfintei Înălţări”, ar putea sprijini “bolta cerească”, cum a spus însuşi Brâncuşi. Căci
celor trei dimensiuni li s-ar adăuga dimensiunea astrală.
Aurul şi albastrul ne cufundă
gândurile, înşirându-se nevăzut tocmai spre Elveţia, de unde a venit pentru
prima data tehnologia de alămire a
Coloanei. Acolo, Carl Gustav Jung,
celebrul psihiatru elvetian, îşi descoperea relaţia cu Dumnezeu, în încercarea
de a căuta încredere în propriile cugetări:
“În faţa ochilor mei se înălţa catedrala cea frumoasă, deasupra ei este cerul
albastru, Dumnezeu şade pe tronul de aur, sus, peste lume(…)Deci asta era. M-au
cuprins o uşurare imensă şi un sentiment de eliberare ce nu poate fi descris(….)”
Estul şi Vestul încearcă
deopotrivă să aprofundeze cultural tradiţiile, să exploreze propriul trecut.
Răstălmacirea Sărbătorilor
schingiuieşte orasul, mai deunăzi am auzit de încercarea etnologică a unor
tineri de la Facultatea de Litere de a sonda opinia publică despre “decontextualizarea
colivei” şi introducerea ei în consumul cotidian ca şi desert. Rătăcire macabră
sau glumă deşănţată?!
Ar trebui să răspund: “Mergeţi şi vedeţi Oravitzan!“
E suficient să intri într-un
timp cultural orthodox, agrar, în care abur de grâu fiert amestecă amintirile
strămoşilor, întru pomenire.
Deşi s-a ajuns la comercializarea tradiţilor, îmi
place să îmi amintesc de ele, să nu le destram, în ciuda vremii.
Iunie cu cireşele lui dă năvală
prin pieţele încă pline de oale şi străchini, simplitatea deapănă acelaşi
ritual al “Moşilor de vară”, în care deasupra vaselor cu bucate şi cănilor cu
vin se ridică miros de tămâie parfumată, îndată ce au fost aduse sfinţite de la
biserică.
Bunica făcea orez cu lapte,
apoi strângea codiţele mănunchi ale cireşelor plesnind a vară, lângă feliile de
cozonac; la fel face şi mama…Peste toate vasele se învârtea apoi legănat o cădelniţă
care înalţă abur de tămâie parfumată, înainte de împărţeală, în vreme ce se şoptesc
numele celor pomeniţi.
De acest ritual din pragul
verii îmi aminteşte şi expoziţia “Oravitzan”: mistică, hieratică,
sclipitoare.
În tot acest timp, în Vestul
Europei, în Londra, la “The National Gallery”, Michael Landy prezintă publicului
expoziţia “Saints Alive.” Născut în 1963, Michael Landy mărturisea faptul că,
elev fiind, nu a vizitat niciodată “The National Gallery”, ci numai Tate Modern
şi Saatchi Gallery, intrând pentru prima oară direct în postura de artist.
Vestul are nevoie de
legendele pierdute, tinerii artişti se întorc spre simbolurile creştine, reprezentate
în artă.
Colaje şi desene care au
preluat detalii din lucrările celebre expuse în muzeu se alătură unor sculpturi
interactive, mecanisme gândite în sistemul kinetic, care a revoluţionat lumea
artei în anii 1960. Prin simpla apăsare de buton sau de pedală se declanşează
un mecanism care pune în mişcare întreaga structură, asociindu-se funcţiei estetice
şi o funcţie mecanică. Astfel, Michael Landy s-a inspirat din lucrările “Sfintele Apollonia şi Genevieva” de Lucas Cranach Bătrânul, “Saint Francis de
Assisi” de Botticelli, “Saint Catherine of Alexandria with a Donor” de
Pintoricchio şi multe altele, preluând simbolistica martiriului Sfinţilor şi
aducând mijloacele de tortură în prim planul lucrărilor sale.
Şapte sculpturi kinetice,
supradimensionate, îşi declanşează mecanismul producând zgomotul loviturilor
brutale care, cu secole în urmă, înfiorau mulţimile de oameni care asistau la
scenele reale de tortură. Sunetul te urmăreşte şi în sălile galeriei, unde
descoperi celebrele picturi din perioada Renaşterii, având ca teme subiecte din
vieţile şi martiriul Sfinţilor, frecvenţa acestora demonstrând apetitul
comanditarilor pentru subiectele religioase.
Mesajul artistic exprimat de
Michael Landy este receptarea martiriului Sfinţilor ca un simbol al rezistenţei
în asumarea oricărui tip de credinţă sau identitate, într-un demers de redescoperire
de către Occident a legendelor pierdute.
O mare nevoie de
repovestire, de epic încărcat de simbolistică se simte în Vestul Europei, atât
de servil afectat consumismului.
Întoarcerea nostalgică,
artistică, la subiecte clasice nu ar mai fi putut însă surprinde publicul
occidental, fără valenţele kinetice propuse, pentru că mişcarea capătă aici cu
totul alte dimensiuni, poate generate de viteza diferită a evenimentelor din
Vest faţă de cele din Est.
Coincidenţă sau pură întâmplare,
dimensiunea spirituală care învaluie actul artistic în aceeaşi aura mistică, se
răsuceşte odată cu rotaţia Pământului, mistuind punctele cardinale, Estul şi Vestul, pentru ca oamenii să privească şi să simtă identic, ieşind din spaţii
geografice şi aruncând cât colo meridianele şi paralelele ce gâtuie Pământul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu