Purtăm în suflet grădini, unii pline de pomi
fructiferi, alţii pline de uscături şi de copaci cu rădăcini smulse, dar toate
răscolite acum uşor de vântul de primăvară dulce și amăgitoare!
Eu iubesc grădina din “Prâslea cel voinic şi
merele de aur”, nu pentru tâlcul ei metaforic, cât pentru hărnicia de culegător
de poveşti româneşti a lui Petre
Ispirescu, care deşi a trăit cea mai mare parte a vieţii sale în Bucureşti, a sădit
o lume minunată de basme nemuritoare, adunate mănunchi din toată ţara.
Grădina apare în mai toate basmele româneşti:
când “frumoasă, bogată de flori şi meşteşugită nevoie mare” de pe lângă
palaturile împăratului din “Prâslea cel voinic”, când un loc în care “fetele de
împărat se joacă şi culeg flori ca să le puie la cap”, ca-n “Porcul Fermecat”, când
ademenitoare, ca-n "Ileana Sânziana”.
Culese de Petre Ispirescu, născut în 1830 şi
locuind multă vreme pe str Sălciilor, poveştile şi basmele populare româneşti
dezvăluie o lume fantastică, în al căror decor sunt nelipsite grădinile
fermecate, cu poame de aur sau rodii parfumate.
În aceeaşi perioadă, respectiv în 1831, se naşte
şi Theodor Aman, care sub influenţa romantismului dominant al veacului al XIX
lea, a surprins imaginile grădinilor reale, fie în momentele de răgaz ale
protipendadei româneşti, fie în toiul petrecerilor de vară.
Luna mai a redeschis porţile Casei memoriale
Theodor Aman, considerată la momentul construcţiei “unică în felul ei în oraş”, aflate
în vecinătatea Palatului Cesianu Racoviţă, de pe str. C.A. Rosetti.
Clădirea elegantă realizată după planurile
proprii ale lui Aman, ornată somptuos cu panouri, sculpturi şi tapiţerii scumpe
a fost odinioară scena unei vieţi mondene, devenite o sursă puternică de
inspiraţie pentru amfitrionul-artist.
Astfel, atmosfera plăcută ce învăluie
deopotrivă fastul petrecerilor şi vizitelor de la oraş cât şi micile întâlniri
din grădinile alăturate palatelor bucureştene sau moşiilor de la ţară ale
familiilor înstărite se degajă din tablourile în care personaje cu atitudini
simple şi fireşti, surprinse în spaţii largi, înflorite, parcuri sau grădini,
cu lumina blândă care înnobilează nuanţele palide şi fine de liliachiu, roz sau
ocru.
Preţioasa şi înclinata atracţie a lui Aman
pentru tema rafinamentului aristocratic,
într-o perioadă în care în întreaga Europă exista un mare apetit pentru scenele
rurale, se regăseşte în numeroase compoziţii dedicate high-life-ului bucureştean. Şi
cum nimic nu e întâmplător, casa lui Theodor Aman împreună cu Palatul Cesianu
Racoviţă, proprietatea celebrului avocat Nicolae Cesianu, amplasată de partea
cealaltă a străzii, parcă străjuiesc drumul spre fostul Palat Regal şi spre
Biblioteca Centrală Universitară aflat
în clădirea “Fundaţiunii Carol I”.
Ca o grădină a artelor frumoase, acest
perimetru urban se distinge prin frumuseţea neasemuită a lucrărilor concentrate
în Pinacoteca Bucureşti, alcătuită din 5500 lucrări, expuse pe rând în Palatul
Cesianu, din cărţile rare aparţinând
Fundaţiei Universitare Carol I, sau în interiorul casei Aman, nobilă, plină de
farmecul vieţii înaltei societăţi.
Din curtea casei Aman, ale cărei ornamentaţii
au fost concepute chiar de către artist, în stil neoclasic italian, cu
chipurile lui Michelangelo şi Leonardo Da Vinci pe medalioanele cu efigii, se zăreşte
iedera ce îmbracă unul din zidurile înalte ale curţii palatului Cesianu.
Lumea basmelor lui Petre Ispirescu stăruie
parcă în accentele melancolice ale compoziţiilor “În grădină”, “Odihna în grădină”,
în care siluete graţioase, feminine lasă
loc visării.
Poate că din paginile basmelor lui Ispirescu
ni se dezvăluie imagini cu mult mai colorate decât cele reale, pictate de
Theodor Aman, şi cu siguranţă mai vesele decât cele întâlnite pe str. Sălciilor,
aflată departe de abia născutele pretenţii aristocrate ale Bucureştiului de la
acea vreme.
Minunata grădină a împăratului, cu mere de
aur, în care au intrat cu sufletul la gură mii de copii ascultând un basm
despre curaj, înţelepciune şi perseverenţă nu are anotimpuri, trăieşte doar între
limitele jefuirii şi rodirii, ale străjii şi pândei.
Generaţii de copii ai oraşului au adormit visând
grădina cu mere de aur, din care, dacă stai la pândă cu folos culegi mere de
aur, nelăsând hoţii să jefuiască nestingheriţi.
În afara poveştilor, timpul real curgea prăvălindu-se
peste oraşul în care se năştea, în anul 1860 Grădina Botanică, ca urmare a semnării Decretului de înfiinţare de către Alexandru Ioan Cuza. Anii în care frumuseţea
se ivea proaspătă, bucurând şi uimind o lume dornică să recupereze grabnic
saltul cultural făcut în Occident, în răstimpul în care lentoarea fanariotă moleşise
viaţa culturală din Principate.
Astfel, sub aceeaşi domnie a lui Alexandru
Ioan Cuza, ia naştere în 1864 şi Şcoala Naţională de Arte Frumoase, al cărui
director va fi Theodor Aman.
Ce lună mai potrivită decât luna mai, pentru
redeschiderea muzeului ca o invitaţie la
plimbări pe alei sau printre tablouri, printre pagini de basme, dezvăluind grădinile
pline de iubire, melancolii, miresme şi culori!
Redescoperim acum viaţa tihnită, îmbelşugată şi
dornică de fastul abia întrezărit în Bucureştiul sfârşitului de secol XIX, gata
să-şi întâmpine primul monarh şi să guste din dulceaţa sărbătorească a
petrecerilor din grădinile fermecătoare.
Şi, după ce privim mâhniţi prin ochiurile de
geam spart ale Palatului Ştirbei de pe Calea Victoriei spre o vegetaţie mai
degrabă sălbatică, amintind de "tărâmul celalt, pe care odată ajuns Prâslea
cel Voinic, se uita cu sfială în toate părţile şi cu mare mirare văzu toate
lucrurile schimbate; pământul, florile, lighioni altfel făptuite erau pe
acolo”, ne îmbărbătam, asemenea lui, apucând pe alt drum.
Un drum spre Grădina
Botanică, care pesemne a inspirat-o pe Regina Maria în amenajarea grădinilor de
la Balcic, spre grădinile lui Aman, poposite în atelierul său sau mai departe, spre
grădinile de vis din basme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu