vineri, 11 ianuarie 2013

Buenas tardes, Bucarest !





  Un drapel spaniol flutură în apropierea Pieţei Spania, aducând aerul marin al Barcelonei, locul de obârşie al proprietarului unui mic magazin de delicatese catalane.       

  În mica piaţetă, bustul lui Cervantes priveşte cu mândrie spre trecători. Peste stradă, o plăcuţă azulejo, alb-albastră, trezeşte un straniu sentiment de spaţiu hispanic, poate datorită literaturii fantastice a lui Cervantes, îmbrăţişând într-o plutire intersectarea străzilor, încremenite în faţa statuii .

  “Morile de vânt” sunt himerele după care alergăm halucinant, pierzându-ne într-un oraş demult rătăcit, târât în sminteli şi păcate ale unor cavaleri care, precum Don Quijote din La Mancha, ne târăsc într-o cavalcadă a Absurdului. 

  Războiul cu noi înşine sluţeşte orice pornire spre frumos, ne sleieşte puterile, ne găsim greu unul pe celalalt, în timp ce dezastrul mediatic aruncă cu limbi de foc ştiri negative, monstruoase, scandaloase şi înghite speranţele.

  Despre război şi la Muzeul Naţional de Artă al României unde expoziţia de gravuri ”Goya, cronicar  tuturor războaielor, Dezastrele şi fotografia de razboi ”anticipează strategia artei fotografice ca instantaneu, surprinzând scene din războiul de independenţă. Goya vede frontul ca un haos în care ordinele comandanţilor se contrazic, iar o singură piedică aruncă în derizoriu marile gesturi.

  Seria gravurilor surprinde imaginea Zaragozei în plin război şi grupează ororile luptelor în 7 capitole ale suferinţei: ”Frontul”, “Victimele”, “Execuţiile”, “Exodul şi jafurile”, “Foametea”, “Femeia”, “Perioada de după război”. Goya a folosit tehnici diferite ale gravurii în cupru dezvăluind  pe rând scene impresionante, cu  titluri manifest, care exprimă  stările sufleteşti ale unui alter ego al artistului, mai puţin cunoscut publicului iubitor de artă.

  Denumirile ”No se puede saber per que” (Nu se poate şti pentru ce), “Tampoco” (Încă şi mai puţin), “Fuerta cosa es” (Grozav lucru), “Esto es malo” (Asta e rău), ”Esto es peor” (Asta e şi mai rău) prezintă într-o ordine artistică paradoxală dezordinea ce a tulburat viaţa cotidiană a Madridului în timpul foametei din 1811 şi a clătinat puternic, pentru o vreme, relaţiile dintre oameni şi Biserica catolică, a cărei ingerinţă în guvernarea ţării a provocat mari convulsii. 

  Pe lângă caracterul de adevărată cronică a războiului, expoziţia cuprinde şi o serie metaforică de stampe intitulate “capricii emfatice”, în care cu ajutorul unor simboluri animaliere este prezentată o viziune dramatică asupra regimului absolutist al lui Ferdinand al-VII-lea şi se subliniază  caracterului inutil al sacrifiului în război.            

  Dincolo de oroarea şi cruzimea imaginilor prezentate, gravurile reunite de către curatorul spaniol Juan Bordes, aduse cu sprijinul Institutului Cervantes şi prezentate pentru prima dată în România, dezvăluie fineţea de bun observator al pictorului Francisco de Goya şi atitudinea de precursor al fotoreporterilor de război .       

  Mai puternici ieşind după întâlnirea cu adevăratul război, suntem gata să trăim lupta zilnică de supravieţuire sufletească, de păstrare a liniştii, a încrederii, în sinele nostru şi în valorile ascunse cât mai departe de căutari, istovitoare după primele încercări.

  Ieşind din aripa muzeului de pe Ştirbei, statuia ecvestra a lui Carol I din faţa “Fundaţiei Universitare Carol” ne aminteşte de pasiunea fostului monarh pentru Şcoala Spaniolă, ale cărei lucrări sunt adăpostite în acelaşi Palat Regal la etajul al II lea, în expoziţia permanentă a artei apusene.   

  Piesele principale din salon aparţin lui El Greco, celebrul pictor născut în Creta, pe vremea dominaţiei veneţiene şi format iniţial ca pictor de icoane ortodoxe. Trei sunt tablourile semnate de elevul lui Tintoretto (“Martiriul Sfântului Mauriciu şi al celor 10000 de tebani“, ”Adoraţia păstorilor”, “Logodna Fecioarei”) şi în fiecare dintre acestea putem descoperi autoportretul pictorului, identificat printre personaje şi fixându-ne cu privirea din scenele biblice.  

  Din toate cele trei tablouri, siluetele se preling vertical, parcă anunţând geniul de mai târziu al lui Salvator Dali, iar albastru se pierde treptat în cenuşiu, purtând privitorul între speranţă şi îndoială.

  De aici, plini de căldura picturilor maeştrilor din Granada, Valladolid sau Toledo, ne lăsăm pradă gerului de ianuarie, înfierbântaţi de pasiuni şi amintiri răscolite de artă, refuzând imaginile sinistre de clădiri răvăşite de timp.

  În fugă trecând prin faţa unei minunăţii arhitecturale de pe str. Brezoianu pe care spânzură a pustiu falduri mizere de pânză, ne scuturăm de urât, de război şi  ajungem la Institutul Cervantes, spre o altă expoziţie unde literele creează imagini, iar arta tipografică a adus fonturile latine într-un spaţiu natural de întălnire şi schimb reciproc al comunităţii latino-americane.

  Caracterele de text, design experimental, titluri destinate lecturii prelungite sau dimpotrivă compoziţiile pentru textele scurte sunt expuse într-o serie contemporană de afişe proaspete, originale, inedite, destinate cititorului consumator de texte.

  De la imaginea foametei din război la foamea de texte, de la privit la citit, de la oroare la delectare, iată o altă călătorie prin alt oraş!

  E oraşul inventat pentru luna ianuarie, rece, cu zile scurte şi nopţi lungi, numai bune pentru lecturi târzii

  În surdină, să ascultăm “Simfonia Spaniolă” dedicată de Edouard  Lalo prietenului său, celebrul violonist de origine spaniolă, Pablo Sarasate!

  Sau poate, mai pasionali, acorduri de chitară ale lui Fernando Sor…  

 




















  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu