Semne ale trecerii
italienilor prin Bucureşti răsar graţioase în calea noastră, făcându-ne să zâmbim
toleranţi în faţa prejudecăţilor care întâmpină cu răceală valurile de emigranţi
români revărsate în ultimii ani în peninsulă.
La începutul
secolului trecut, când mulţimi impresionante luau cu asalt vapoarele pentru "a
cuceri" America, Regele Carol I invita italienii în România, în virtutea asemănării
limbii şi temperamentului celor două popoare.
Aşa se face că prima
colonie de italieni este atestată pe strada omonimă, Strada Italiană, încă din
anul 1889, când erau menţionaţi într-un recensământ 593 de italieni, cei mai mulţi mozaicari,
meşteri pietrari, veniţi să lucreze în construcţii.
Nu întâmplător aceste
meserii erau căutate în Bucureşti, căci meşterii italieni erau la loc de cinste
încă de pe vremea lui Brâncoveanu, care a fost un comanditar important pentru ei.
Pornind de pe strada Italiană, la dreapta, spre str. Icoanei, descoperim Casa
Eliad, ridicată după planurile arhitectului Bucureştiului din anul 1898,
italianul Giulio Magni.
Erau ani în care oraşul
s-a ridicat întâi sfios, scuturându-se de simbolurile orientale, apoi mai cu mândrie,
arcuindu-şi cariatidele sub greutatea acoperişurilor, dar sub semnul unei
explozii de frumuseţe, de regăsire a filonului său latin care se revărsa în
saloanele timpului.
O serie de personalităţi
ale oraşului, fericit inspirate, au adus în preajma caselor şi grădinilor,
elemente stilistice veneţiene, desprinse din decorul fascinant al artei italiene.
La capătul oraşului,
lângă gara Băneasa, inginerul Dimitrie Minovici a comandat arhitectului italian
Enzo Canella, între anii 1941-1942, o superbă vilă ce găzduieşte astăzi “Muzeul
de Artă Apuseană Veche”, înconjurată de o
minunată grădină aducând cu parcurile florentine şi păstrând acelaşi aer
fermecător în care natura îmbrăţişează arta.
Întorşi în aglomeraţia
străzilor din centru, pe strada Vasile Alecsandri, Muzeul Memorial „Frederic şi
Cecilia Cuţescu Storck“ este parcă străjuit de cei doi lei sculptaţi după
modelul celor din Piaţa San Marco.
Gonind după
frumusete, într-un oraş uitat de oamenii săi şi de edili deopotrivă, în care
parcă au amorţit orice reguli estetice, în care totul pare încremenit precum în
“Pădurea adormită”, cu atât mai dulce este orice întălnire cu graţia
sculpturilor italiene, cu proporţii şi linii cântărite îndelung şi cu măiestrie
alese, care amintesc de legile perspectivei elaborate, de interpretare a realităţii
prin măsura raţiunii, principiu fundamental al artei renascentiste.
Inspirată de tehnica
frescei italiene a fost şi pictoriţa Cecilia Cuţescu-Storck, care după
realizarea extraordinară a picturii murale ce împodobeşte tavanul atelierului său
din “Muzeul Storck” cu o scenă reprezentând Raiul, a realizat şi pictura murală
din aula Academiei de Studii Economice, intitulată “Istoria negoţului”,
desăvârşindu-şi talentul prin pictarea plafonului Sălii Tronului de la Palatul
Regal.
Deşi într-un oraş ce
se revendică balcanic, cu sau fără voia noastră, ecoul latinităţii zvâcneşte
parcă mut, freamătă moale, ca aripile unui porumbel, gata să zboare şi să
poposească pe turnul "Bisericii Italiene", încremenind timpul înainte de demolări, de mutări, de distrugeri.
Ceasul, amplasat pe
turn, este singurul din Bucureşti prevăzut simultan cu cifre arabe şi romane,
iar întreg ansamblul architectural a fost realizat in anii 1915-1916 de către arhitecţii
Mario Stoppa şi Giuseppe Tirabosch după modelul Bisericii Santa Maria delle
Grazzie din Milano, construită în stil vechi lombard.
Interiorul bisericii
adăposteşte, alături de o copie a celebrului giulgiu de la Torino şi două plăcuţe
dedicate eroilor italieni căzuţi în ambele războaie mondiale, ceea ce atestă
prezenţa considerabilă şi activă a italienilor în viaţa noastră socială. Eroi
mai mult sau mai puţin cunoscuţi, adoptaţi de o patrie care îi pomeneşte la fel
de rar, pe cât de mult a fost iubită ea.
Ceea ce însă te copleşeşte
este amintirea Monseniorului Vladimir Ghica, al cărui portret, însoţit de o scurtă
biografie, aminteşte povestea rezistenţei
prin credinţă, a întoarcerii din pelegrinările misionare prin Europa şi de
peste Ocean, în infernul comunist, care a înghiţit vieţile martirilor şi sfinţilor
închisorilor.
Italienii au adus
prinos oraşului, înfrumuseţându-l şi lăsând semnele trecerii lor. Iar uneori,
nedrept, oraşul i-a alungat în uitare. E timpul să se scuture şi să primenească zilele
grele trăite de italieni.
În 10-17 septembrie
1951, în “Procesul Nunţiaturii”, episcopii şi preoţii catolici au fost acuzaţi
de spionaj, trădare şi complot “în slujba Vaticanului” şi a “centrului de spionaj italian”.
Închisoarea Jilava a distrus
destine în setea de ură şi prigoană a comuniştilor. Printre ele, şi cel al
monseniorului Vladimir Ghica, mort în 16/17 mai 1954, în urma bătăilor şi
tratamentelor la care a fost supus.
Desigur, regele Carol
I nu şi-ar fi putut imagina că un om atât de valoros precum Monseniorul Ghica
urma să devină peste ani victima “terorii roşii”. Căci braţele şi inima
deschise în întâmpinarea italienilor de la începutul secolului trecut mărturiseau
prietenia şi înţelegerea sobrului monarh prusac faţă de spiritul latin.
Drept dovadă a împărtăşitei
prietenii a fost şi darul Primarului Romei către Bucureşti, prin oferirea
statuii “lupoaica cu puii” în 1906, cu prilejul Marii Expoziţii Naţionale.
După o temporară şedere
în Parcul Carol, urmată de un popas în P-ţa Dorobanţi, statuia şi-a redobândit
locul iniţial, la intrarea pe strada Lipscani, în capătul pasajului recent refăcut
şi denumit “Pasajul Latin.”
Reper în viaţa oraşului,
lupoaica simbolizează momentele din istoria noastră comună, reaşezată în direcţie
inversă în ultimii ani, când tot mai mulţi români au ales calea emigrării, nu întru
cucerire, precum vechii romani porniţi spre Răsărit, ci într-o supravieţuire,
precum italienii din preajma anului 1900.
Între timp, Bucureştiul
păstrează semnele frumuseţii artei italiene, rătăcite sfios pe străzi, aşteptând doar îmbrăţişarea
privirilor calde ale trecătorilor grăbiţi.
Buongiorno, Bucarest!
Buongiorno, Bucarest!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu