joi, 18 octombrie 2012

Ce nu ştiam despre castelul Peleş





     Castelul Peleş e una dintre destinaţiile mele favorite, pe de o parte pentru că mai toate vacanţele din copilărie le făceam la Sinaia, pe de altă parte pentru că e un motiv de mândrie să însoţesc toţi prietenii veniţi “de afară”, în dorinţa de a-i apropia de una din părţile cele mai frumoase ale istoriei noastre. Am văzut Peleşul de zeci de ori şi de fiecare dată cu aceeaşi bucurie .
     Dar ceea ce nu ştiam despre castel este că ascunde la ultimul etaj camera lui Gustav Klimt. Anul acesta se sărbătoresc 140 de ani de la naşterea lui Klimt si nu e nevoie să mergem la Viena, ba dimpotrivă, aş invita vienezii la noi, pentru descoperirea lucrărilor de început ale celebrului artist,  la castelul Peleş.
     Turul ghidat al castelului a deschis de aproximativ 4 ani şi ultimul etaj, unde poţi vedea camerele invitaţilor de la Curtea Regală, domnişoarelor şi doamnelor care alcătuiau suita Reginei Elisabeta. Deşi mult mai puţin spectaculoase decât restul castelului, acestea te introduc în atmosfera vieţii de la Curte, putând descoperi camera lui Vasile Alecsandri, ambasadorul nostru la Paris, camera lui George Enescu, camera domnişoarei Elena Văcărescu, iubirea interzisă a regelui Ferdinand.
     Printre ele, camera cu biroul (mobilier de birou alb cu galben) unde îşi pregătea temele, copil fiind, Regele Mihai.  Sunt intercalate şi mici salonaşe în care oaspeţii puteau servi ceaiul împreună. Revine amplasarea dulapurilor care ascund uşi secrete de acces, prevăzute pe alocuri şi la etajele inferioare cu scopul de a asigura intimitatea şi secretele vremelnice ale întâlnirilor de la palat între personalităţile artistice invitate şi membrii Curţii Regale.
     Protocolul de la Curte era amintit de austerul Cariol I ori de câte ori un membru al Curţii Regale depăşea limitele atribuţiilor încredinţate. Robert Scheffer menţionează în cartea sa  «Orient regal. Cinci ani la Curtea României» una din replicile adresate de suveran Secretarului Poruncilor şi Bibliotecar al Majestăţii Sale Regina:
     “O reşedinţă regală nu este salonul unui particular. Cele mai mărunte cuvinte produc aici un  efect, un ecou. “
     În capătul holului se află camera lui Gustav Klimt, decorată în alb şi galben, cu frizele originale, pictate de acesta. Tânărul Gustav a fost invitat de regele Carol I la palat şi a primit o comandă de portrete de familie, pe care le poţi vedea în salonul de la parter, în mărime naturală. Casa Regală deţine astfel cea mai mare colecţie Klimt de la noi. Sunt opere din tinereţea lui Klimt, înainte de lansarea mişcării Secession, dar cu siguranţa încurajarea regelui nostru a ridicat cota tânărului Gustav în acea vreme.Sunt portrete în manieră clasică care nu anunţă simbolistica celebrului “Sărut”, dar care reprezintă un punct de plecare solid şi serios în viaţa  lui artistică. Expoziţia propune identificarea operelor din castel, indicarea poziţiei lor şi desigur panouri completate cu savoare de supraveghetoarea de sală, care într-un limbaj direct, simplu, fără o pronunţie prea  fericită, însă mânată de cea mai nobilă dorinţă de a împărtăşi cu vizitatorii bucuria descoperirii lui Klimt, face oficiile de gazdă binevoitoare. Practic, originalele le vezi în diferitele încăperi ale castelului, iar spaţiul de expunere propune descrierea acestora, ataşată copiilor de pe originale, la care se adaugă paşaportul său şi scrisori personale. 
     Până pe 15 decembrie, nu ai nevoie decât de un drum de 2 ore cu maşina sau trenul către Peleşul care găzduieşte  expoziţia Gustav Klimt.
     Iată un suficient motiv de mândrie că suntem în preajma unei valori universale!!! Fotografiile de interior sunt toate făcute la ultimul etaj al castelului, camera lui Klimt (mobilier complet alb) putând fi recunoscută după friza reprodusă pe afişul expoziţiei.    
    Deschiderea şi încrederea acordată de către monarhul nostru, unui artist necunoscut şi foarte tânăr, denotă nobleţe şi intuţie artistică excelentă în acordarea unui credit moral de excepţie care a condus la ascensiunea grabnică a lui Klimt. Să fim fericiţi că parcursul artistic al lui Gustav, început la Sinaia, sub oblăduirea Casei Regale a României, a căpătat aripi şi că poate un gram de inspiraţie divină l-a atins în şederea sa la Palat. 
      Schimbările majore aduse de gruparea Secession şi-au tras seva şi din experienţa zilelor petrecute de Klimt în Sinaia noastră, din aerul proaspat, din atmosfera încântătoare, un amestec inedit de spirit prusac regal şi toropeala balcanică, uşor orientală.
    
  

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu