Ne strecurăm
zilnic printre urmele minunate ale trecutului, trăim printre ele fără să luăm
aminte şi ne lăsăm purtaţi de iureşul vieţii moderne, în care evenimentele
culturale sunt anunţate la noi deseori la timpul trecut.
Este anul în
care se sărbătoreşte centenarul Ion
Mincu.
La Palatul de
Justiţie din Bucureşti mobilierul din sălile de şedinte, în care petrec ceva
timp, e
realizat după schiţele originale ale arhitectului Ion Mincu, care a îmbinat imagini folclorice cu linia
desenului din Renaşterea Franceză şi Italiană.
În aceleaşi săli,
vreme de zeci de ani s-a judecat şi I.L. Caragiale pentru moştenirea după o
verişoară primară a mamei sale, Ecaterina Mamulo Cardini, care în urma căsătoriei
cu un cofetar de origine italiană, Girolamo Cardini, lăsase o avere de 4
milioane, divizibilă între 6 moştenitori colaterali. Mai târziu, în 1888, ca o
coincidenţă, Caragiale s-a căsătorit cu frumoasa Alexandrina Burelly, fiica lui
Gaetano Burelly, un arhitect italian, urmaş al unui asociat al lui Cardini.
Arhitectul
Burelly era proprietarul unei case de pe str. Pitar Moş (actual nr. 18), în prezent
cunoscută ca fiind casa Mincu, pentru că acesta din urmă a cumpărat-o de la arhitectul italian.
Iată un destin
fericit al unei case, care poate constitui de acum un reper cultural pentru
publicul larg - Casa Mincu. Este un punct de plecare într-o incursiune culturală
în timp şi spatiu, în care au locuit frumoasa soţie a lui I.L.Caragiale, apoi Ion Mincu, cel care şi-a lăsat amprenta
talentului său în imediata vecinătate. Am surprins casa în plină restaurare, dar în
curand va putea fi deschisă măcar ocazional, pentru expoziţii, de către Ordinul
Arhitecţilor din România, al cărui sediu a devenit în urma achiziţionării de la moştenitorii
lui Mincu.
Restaurarea s-a
făcut inclusiv cu ajutorul voluntarilor, studenţi la arhitectură. Dovada e
caietul de impresii care a adunat într-o minunată nebunie numere de telefon, gânduri,
semne de exclamaţie gata să zvâcnească din pagini …ca acestea:!!!!!
Plafoanele
splendide pe care se repetă ca un lait motiv “o albină”- a cărei simbolistică va
fi descifrată ( în prezent doar se bănuieşte ca fiind un element al
masoneriei), sobele superbe de teracotă, nasturele imens de ceramică de la
intrare – regăsit într-una din imaginile recuperate din pod, o uşa pictată îndrăzneţ
de un urmaş al lui Mincu, te provoacă să descoperi nu numai locul în
care a trăit, ci şi operele lui Mincu.
La mică distanţă de Casa Mincu,
pe str. Icoanei, opreşte-te negreşit în fata Şcolii Centrale de fete,
considerată opera emblematică a lui, datând din 1890! E recent restaurată şi
dezvăluie cea mai veselă faţadă a unui edificiu public de la acel moment, cu
ceramica smălţuită de culoare albastră, streaşina largă colorată, medalioane-emblemă. Din anul acesta, şcoala a fost introdusă în circuitul Nopţii muzeelor, când se
deschide inclusiv curtea interioară, inspirată fie de mânăstirea Hurezu, fie de
experienţa călătoriei de studii a lui Mincu în Spania, impresionat pesemne de
curţile din Granada, înconjurate de
arcade.
De aici, în 10
minute ajungi în Piaţa Lahovari, unde găseşti celebra casă Lahovary (astăzi Casa Oamenilor de Ştiinţe). Aceasta a fost
construită în 1886, într-o perioadă în care, conform relatărilor scriitorului
Nicolae Petraşcu, arhitectul Ion Mincu obişnuia să colinde satele din regiunea
Piteşti. Casa Lohavary este considerată o lucrare - manifest, prima lucrare
inspirată de arhitectura tradiţională, care aduce ca element caracteristic foişorul
caselor de la deal. E o locaţie elegantă în inima Bucureştiului care pledează pentru
simplitatea şi frumuseţea tradiţional românească într-o perioadă în care arhitecţii
străini erau invitaţi să realizeze mari edificii ale capitalei (Albert Galleron
- Ateneul Roman, Louis Blanc - Ministerul Agriculturii, Gottereau - Palatul CEC).
Îmi place să îmi
imaginez că undeva prin satele argeşene, Mincu s-a inspirat din motivele folclorice
asemănătoare cu cele de pe una din iile cusute de bunica mea din Argeş (albastru cu paiete aurii) cu care obişnuia să iasă duminică la horă sau la
bufet cu bunicu’.
Motivele tradiţionale apar şi în construirea Bufetului de la Şosea
(astăzi restaurantul Doina de pe Şoseaua
Kiseleff nr.4), gândit ca o “Cârciuma
românească” în 1892, după un proiect destinat Expoziţiei Internaţionale de la Paris.
Simt prezenţa
lui Mincu în oraşul care îi datorează un traseu cultural, cu ultima oprire la mânăstirea
Stavropoleos, unde a participat la restaurare şi a completat-o cu casa parohială şi lapidarium. Şi dincolo de
acest popas, mai aproape de ceruri, sunt monumentele funerare de la Cimitirul
Bellu, dintre care amintesc cavoul familiei Cantacuzino.
Nu e o plimbare
pe străzi, nu e o invitaţie la o expediţie fotografică, e viaţa de lângă
Mincu, arhitectul care a dus o luptă cu
sine însuşi, mărturisind cu tristeţe: ”Eu m-am simţit întotdeauna singur”,
poate datorită liniei autohtone menţinută
ca o incercare de rezistenţă la moda Occidentală.
Să ne imaginăm,
măcar la sărbătorirea centenarului Ion Mincu, că trăim într-un oraş simplu,
tradiţional, în care există o şcoală cu o curte plină de cireşi ( Şcoala
Centrală), în care oamenii petrec la Casa
Lahovari şi la Bufetul de la Şosea, în care harul poeţilor şi scriitorilor se
revarsă la Casa Monteoru (azi sediul Uniunii Scriitorilor din România) iar
unii dintre locuitorii “urbei” ajung să se judece în sălile Palatului de Justiţie,
decorate cu mobilierul conceput de Mincu.
După
plăcuta osteneală a vieţii, oamenii se roagă la Mânăstirea Stavropoleos, pregătindu-se
pentru marele drum spre dincolo…Nu e singur Ion
Mincu, locuim cu toţii , fie şi vremelnic, în lumea creată de el.
Notă: Fotografiile alăturate
surprind detalii exterioare ale Şcolii Centrale şi imagini cu
ultimele retuşuri ale lucrărilor de restaurare din Casa Mincu, unde am
întâlnit-o pe d-na Vasi Martin, restaurator pictură murală şi pe Maria, în grija căreia se aflau sobele
de teracotă .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu