De curând am vizitat la Muzeul Naţional
de Artă a României o expoziţie cu schiţele
arhitectului Ioan Berindei, majoritatea fiind proiecte de palate. Berindei a
studiat la Paris fiind finanţat de Gheorghe Grigore Cantacuzino, un mare boier
naţionalist şi de 2 ori fost prim ministru pe vremea lui Carol I, cunoscut
datorită bogăţiei sale şi sub numele de “
Nababul”.
Pentru al său “Mecena”, Berindei a realizat planurile Palatului de pe Calea
Victoriei, o clădire somptuoasă de factură barocă, care adăposteşte astăzi
muzeul George Enescu. Printre schiţe se găseşte şi Palatul Cantacuzino “Micul
Trianon”, din Judeţul Prahova, prin apropierea căruia au trecut mii de turişti în
drumul spre munte, puţini însă cunoscând istoria ascunsă a locului.
Aşa s-a născut ideea unei călătorii din “Micul Paris” spre “Micul Trianon”, într-o descoperire târzie a
moştenirii familiei Cantacuzino, pe
traseul Bucureşti - Floreşti - Buşteni.
La câţiva km după Ploieşti, mai exact la paralela 45, se merge la stânga, în
direcţia Floreşti, unde se pot
vedea marcaje specifice monumentelor istorice cu inscripţionarea „Micul Trianon“. Am pătruns pe la intrarea spitalului TBC, aflat în vecinătate, contra sumei de 3 Ron, parcând într-o curte
neamenajată, de unde se poate ajunge direct la palat, mai exact la ruinele
palatului. Eu le-am găsit impunătoare în ceaţa
de octombrie, sfârtecate de timpuri trecute, sfidând parcă jafurile repetate. Palatul de la Floreşti a fost
construit ca dar al Nababului pentru nepoata sa, Alice, şi a fost gândit ca o copie în dimensiuni
reduse a palatului Trianon de la
Versailles. Se zice că ar fi avut 365 de camere, câte una pentru fiecare zi a
anului şi a beneficiat de toate
cuceririle tehnicii din epocă, inclusiv betonul armat, şina de cale ferată sau granitul. Au rămas în
picioare doar zidurile exterioare, placate cu calcar de Albeşti. Din păcate, fastul şi
rafinamentul construcţiei nu s-au bucurat de vremuri liniştite, la scurt timp
izbucnind primul Război Mondial. Mai multe valuri de jafuri au devastat
Palatul: Armata Roşie a răscolit puternic clădirea la sfârşitul celui de-al doilea război, apoi
a venit rândul populaţiei sărăcite din zonă. O perioadă s-a stabilit chiar
sediul C.A.P. din comună iar la ignoranţa localnicilor s-a adăugat marele talent
regizoral al lui Sergiu Nicolaescu, despre care se spune că ar fi filmat
cascadoriile şi bombardamentele din fimele de război pe care le iubeam atât. Deci, în vreme ce priveam în
cinematografe filmele celui “mai iubit” regizor român, se năruia în direct o
lume, fără ştirea noastră, dar cu avizul fostului P.C.R.
Ca măsură, fie şi târzie, de
protecţie, luată de Ordinul Arhitecţilor, zidurile sunt împrejmuite cu un gard
de sârmă, descurajându-se măcar temporar distrugerile. Am ocolit ruinele, descoperind
cotloane din care ţâşneau copaci, stucaturi sfărâmate, intrarea principală, coloanele altădată grandioase
şi am simţit o mare părere de rău că nu am ştiut, că nu am văzut lumea atât de
aproape de noi, înghiţită de prostia omenească şi bântuită de stafia
demolării!!! Într-o ediţie mai veche a Istoriei Arhitecturii Române nu se
aminteşte decât Palatul de pe Calea Victoriei ca fiind opera lui Ioan D. Berindei,
nimic despre Micul Trianon. Singurii care au ştiut de existenţa palatului au
fost bolnavii TBC din spitalul înfiinţat
în parcul ce înconjoară clădirea.
În aerul de la Floreşti a plutit
boala, moartea, ruinarea oamenilor şi locului deopotrivă, corpuri şi ziduri
devastate…
Spre Buşteni …te gândeşti cu
nostalgie la zilele netrăite din secolul trecut, îţi imaginezi ce frumos ar
fi fost să te găseşti în 1907 , dar la palatul Nababului, nicidecum în vreun
sat ars de flacăra răscoalei.
Palatul Cantacuzino de la Buşteni
te întâmpină la intrare cu un imens arbore genealogic al Cantacuzinilor, în care tronează Grigore,
deputat de Prahova în cea dintâi Adunare obştească adminstrativă după rânduiala
Regulamentului Organic. O găsim şi pe Alice, nepoata lui, de la palatul căreia tocmai
am ajuns. Arhitectul de la Buşteni e Grigore
Cerchez, cel care a restaurat o aripă a palatului Cotroceni. Un stil architectural încântător
se dezvăluie dincolo de zidurile de piatră, care nu anunţă căldura interioară dată de influenţele bizantine, elemente
decorative vegetale îmbinate cu finisaje
preţioase, vitralii executate pe insula Murano şi feroneria originală franceză.
Nici că puteau avea un custode
“mai bun” înainte de ‘89 altul decât Ministerul de Interne. Au fost recuperate
plafoanele, stucaturile, balustradele, sobele şi pereţii sălii de bal
împodobiţi cu simboluri heraldice şi portretele Cantacuzinilor în mărime
naturală. Există însă şi pereţi care nu au
mai putut fi salvaţi, rămaşi „goi„ după vopsirea lor de fostele cadre M.A.I. Muntele Zamora, unde este
amplasat palatul, a fost proprietatea Cantacuzinilor iar amplasarea castelului
oferă o panoramă absolut aristocrată, generoasă, care îmbrăţişează tot versantul
opus şi e gata să vândă clipe de fericire oricărui eveniment ce se vrea a fi organizat în această locaţie.
Căci, da, fericirea se poate
închiria la palat!!!
Moştenitorii familiei Cantacuzino
au revendicat proprietatea naţionalizată în 1948 şi au vândut-o la scurt timp
după retrocedare, din lipsă de fonduri necesare întreţinerii .
Foarte frumos articolul! Felicitari si succes pe viitor :)
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru primul comentariu incurajator!
ȘtergereInteresanta poveste iar pozele sunt si mai graitoare.
RăspundețiȘtergereMultumesc ca m-ai purtat intr-o calatorie a unei lumi burgheze candva "fericite" care "s-au pierdut" cu trecerea timpului si uite ca "nu s-au uitat" datorita unor oameni ca tine!
Felicitari pentru initiativa! Manuella
Multumesc,Manu,ma bucur ca iti place!
Ștergere