vineri, 16 noiembrie 2012

În a 11 a lună, “UNU şi cu UNU fac UNU ”



 
Cu gândul la Elena şi Gerard Balenghien,
 
     Trăim într-un oraş “ascunziş” în care toamna cu zilele-i din ce în ce mai scurte intră şi ea în jocul de-a ”ascunselea”, vânturând  frunze şi clipe, monoton, friguros, trist.  
   Neîncetat să privim printre semne, clădiri şi străzi şi să ne scuturăm de melancolie, fără stânjeneala balcanică de a fi mereu cu un pas în urma timpului. Să începem să ne mişcăm cu toţii în viteza cu care tehnica invadează viaţa noastră, să închidem între paranteze cam tot ce s-a întâmplat vreme de 50 de ani de comunism şi după ce înghesuim încă vreo 20 de postcomunism mascat, să repornim motoarele cu ironie, cu inspiraţie, cu artă si mai ales cu mult curaj în exprimare sau exaltare, cam de pe când zvâcnea mişcarea DADA, de pe când avangarda răsturna certitudinile.
    De acolo, putem înfige fără grijă un cuţit în pământ, exact ca în poveştile în care trebuie să alegem un drum, pentru ca mai târziu să găsim cuţitul ruginit or ba.
    Căci, când spre stânga comunistă, când spre dreapta naţionalist-extremistă au pornit-o curentele culturale, prin preajma anilor ‘30.

UNU)   

    Pe atunci au început să se construiască în Bucureşti primele clădiri în stil arhitectural modern în spiritul vizionar al lui Marcel Iancu, care şi-a expus teoria în studiul “Către o arhitectură a Bucureştiului-Utopia Bucureştilor“, fiind totodată pictorul şi eseistul care, alături de Tristan Tzara, a participat la inițierea mișcării dadaiste .

Încă UNU)

   De la DADA la suprarealism a fost “UNU”, o revistă avangardistă, fondată de Saşa Pană, care locuia  pe str. Dogarilor  nr. 36, aflat  la UN km distanţă de celebra vilă “Jean Juster” a lui Marcel Iancu, de pe str. Silvestru nr. 5 .
   Tot pe atunci, respectiv în iunie 1930, s-a tipărit ziarul “UNU ALB”, având 8 pagini albe, cuprinzând doar titlul, nr. de ordine, numele şi prenumele colaboratorilor, preţul şi nr. paginilor. Saşa Pană povestea că ziarul fusese oferit cititorilor în loc de cearceaf cu care să se costumeze. Ţinea locul periodicelor care intraseră în vacanţă, fără să fie însă o soluţie de continuitate. Unii cititori au trecut cu fierul încălzit sperând să găsească adevărul scris cu cerneală secretă. Erau convinşi că, deşi se chema “UNU ALB”, ascundea un secret.

Şi-ncă UNU )

   Gherasim Luca… a aderat timpuriu la avangardă, devenind mai târziu teoretician al suprarealismului.
   Când Elena şi Gerard Balenghien mi-au povestit de Gherasim Luca, am simţit nesiguranţa pe care ţi-o dă necunoaşterea şi oricâte eforturi am făcut să-mi explorez amintirile despre avangardă, nu am reuşit să găsesc nimic, nici măcar un pretext pentru care eu, româncă fiind, nu ştiam mai nimic, spre deosebire de prietenii mei francezi care mă întrebaseră despre Gherasim.
   Fără de voie, am văzut că în octombrie am trăit într-o frază a lui din poemele în proză publicate sub titlul  “Un lup văzut printr-o lupă “(1944) 

‘’Să priveşti un castel în ruine după ce i-ai cercetat planurile la cel mai apropiat muzeu municipal”.

    Căci o întâmplare extraordinară m-a plimbat din Muzeul Naţional de Artă al României, de la expoziţia lui Ioan D. Berindei, la ruinele castelului Cantacuzino de la Floreşti. Absurdul sau coincidenţa m-au împins curios în poeme, de unde speriată de erotica dureroasă, am fugit după legea hazardului, aşa cum el o explica în “lecţia de cubomanie: decupaţi cum vi s-a năzărit şi încercaţi să obţineţi peisajul pe care vi l-aţi dorit întotdeauna!”
   Am fugit printre străzi şi am găsit blocurile lui Marcel Iancu (str. Paleologu nr.5, str. Olari nr. 23, str. Dimitrie Onciu nr.16 A) într-un stil geometric, nedecorativ, sobru în acord cu viaţa mecanizată de la începutul secolului trecut, care l-a împins pe arhitect spre “pitorescul timpului său”.
   Hazardul rânjeşte printre ferestre: pe pereţii lor se târăşte iedera, care pare rece, sugrumând parcă pereţii, lipsindu-i de căldură şi lumină, sfidând pe însuşi creatorul lor. Arhitectul gândea pentru economia şi confortul oraşului un program de construcţii înalte care să se ridice lâsând loc liber grădinilor, pe care oamenii să le împartă, “neştiind fiecare ce felie are şi având dreptul la toate”. Să-i spunem juridic de-a dreptul: indiviziune.
   Marcel Iancu vedea în inima oraşului case turnuri care în 60 de etaje să adăpostească 3000 suflete, acolo urmând să fie “creierul oraşului”, centrala, birourile administrative, comerţul, locul de muncă intensă şi concentrată”, case care să vibreze de cursa ascensoarelor.
 “Subpâmanteană e intrarea tramvaiului şi subpământene sunt intrările şi ieşirile metroului care leagă în viteză mare de-a curmezişul şi de-alungul oraşului, periferiile şi centrul”, completa Iancu decorul demn de un contemporan film Matrix.
    Dar când am ajuns la ideile lui de expropriere şi de “sentimente colective în formă superioară“, alunecând deja spre stânga comunistă în faţa căreia se ridică o primă greutate-mica proprietate privată, mi s-a năzărit să decupez.
   Am fugit apoi spre expoziţia “Unu şi cu Unu fac Unu”, pe care n-am găsit-o uşor, căci oraşul a ascuns-o bine în măruntaiele lui, a dosit-o în pasajul teatrului Odeon, la etajul al doilea, dincolo de uşa care-şi râdea de mine la parter, cu gura plină de vopsea roşie : ”Intrarea strict interzisă. Teatrul Odeon.”
   Pe peretele de sub scară  e scrijelită cheia sol, repetat, ondulat, vesel, fără portative sau alte urmări. 
    În expoziţie: cărţile obiect ale lui Gherasim Luca, 2 machete de clădiri ale lui Marcel Iancu, reviste de avangardă, manuscrise, gravuri experimentale, obiecte ale artiştilor Victor Brauner, Teodor Graur, Isidore Isou, Saşa Pană.
   Şi ca o punte spre prezent doi artişti invitaţi din generaţia anilor ’60 - Ana Lupaş şi a anilor ‘90 -Teodor Graur.
“Prefer să închei textul acolo unde începe să-l ameninţe realitatea”, spunea Gherasim Luca într-unul din poeme şi ca o hazardată întâmplare lingvistică, autorul “Unui lup privit printr-o lupă” a invitat-o virtual pe Lupaş.
   Substantivul, la toate genurile, dănţuie prin expoziţie ca într-o joacă avangardistă aşteptându-şi vizitatorii până pe 5.12.2012.
    Căci e pictopoezie ! 

    Notă: Mulţumesc "pe alb", Elenei şi lui Gerard...

 

















     

   


   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu