Ce anotimp mai potrivit decât
toamna pentru a merge pe urmele poeţilor prin parcuri, pe străzi, printre cărţi
sau prin saloane!
Prieteniile, iubirile şi
poeziile aşteaptă în casele odinioară pline de har şi amintiri, astăzi case memoriale
uşor pustiite de viaţă, de lipsa vizitelor, suspinând după vremurile de altădată.
Între ele distanţa se umple cu multă poezie, cu ritm trohaic şi rime încrucişate
precum nebănuitele fire nevăzute ţesute între destinele poeţilor.
Poeţii au străzi, au statui şi
cărţi, au pagini în manuale dar rareori pragurile caselor memoriale călcate de
vizitatori. Au foi de calendar rupte şi încremenite la finalul vieţii.
Spre
casa lui George Bacovia se întinde un gard de lemn, uşor înclinat. În faţa ei, de
peste gard se zăreşte în mijlocul grădinii bustul lui Bacovia, al Miliţei Petraşcu,
prietena cu Aghata, soţia poetului.
Fiecare casă cu viaţa ei…
cea bacoviană e ascunsă după tufele de trandafiri, cu camere mici, intime, uşor
timide şi retrase precum fostul lor proprietar. Licenţiat în drept dar neprofesând
niciodată, Bacovia a fost un neadaptat, un solitar, ale cărui singure legături
cu oamenii le-a ţinut soţia sa, Aghata. Aici s-au născut poeziile din amurg,
aici se auzeau uneori sunetele viorii la care rareori cânta, ca un ecou pierdut
al romanţelor de peste străzi, scrise de Minulescu.
Bacovia stătea la una din marginile
Bucureştiului de odinioară, într-o casă destul de modestă, dar plină de
entuziasmul Aghatei care, plină de energie, a publicat poeziile, după ce le-a
scos în saloanele bucureştene spre o bună citire, alergând apoi de la editură
la alta. Nu am gasit nici o dedicaţie a lui Bacovia pentru vrednica profesoară
de limba română, neobosită în activitatea de editare a volumelor
de poezii bacoviene.
Arghezi a scris poezia
“Pasul dulce” pentru Paraschiva, în vreme ce Minulescu a dedicat Claudiei
Millian “Acuarela”. Să fie doar o coincidenţă literară motivul “paşilor” din
ambele poezii, simbolizând drumurile comune, destinul împărtăşit? Sau o
declaraţie făţişă de dragoste pentru femeile de lângă ei, negăsită însă şi la
Bacovia ?
Poezii născute după chipul şi
asemănarea poeţilor, unele triste, melancolice, foşnind precum toamna în grădina
de sub geamul lui Bacovia, cu versuri grele, plumbuite căzând în adâncul
sufletului. Altele ţâşnind din pagini, cu o nelinişte continuă, traversând
registre muzicale diverse, de la sunetele revenind obsesiv în natură până la
refrenele romanţelor .
La “Mărţişor”, la Arghezi, se
bate în toaca atârnată la intrare, după ce ai străbătut câteva sute de metri pe
aleea ce străjuieşte livada, pătrunzând parcă într-o surdină a muzicii
psalmilor.
Casa lui Arghezi e povestea întreagă
a unei familii, 16 camere construite în 15 ani, o lume a copilăriei cu păpuşile
Miţzurei, cuşca lui Zdreanţă, tipografia care odată terminată a fost parcă
pregătită să fie confiscată. La etaj, soba de teracotă lucrată în penitenciarul
Văcăreşti parcă aduce căldura mistică în care s-a cufundat poetul fie în anii de
experienţă monahală de la mânăstirea Cernica, fie în nopţile de lucru, de
inspiraţie pentru “Cuvintele potrivite”. În biroul său, papucii şi bastonul
sprijinite de fotoliu stau mărturie pentru ceasurile petrecute la masa de scris, de unde se poate privi în tihnă livada întinsă, curtea largă, cerul cu păsări.
La Minulescu se sună la
sonerie… e un imobil modern, care în verticalitatea lui nu a avut nevoie de
curte, de pomi ci doar de lumina romantică a felinarelor de pe trotuarele de
asfalt pe care răsunau sub geamuri
tocurile frumoaselor femei.
Aici te întâmpină o atmosferă
rafinată, populată cu obiecte de artă, amintind saloanele şi lumea bună, aşa
cum se cuvenea în imediata vecinătate a Palatului Cotroceni. Elegantul
apartament se învecinează cu locuinţa lui Liviu Rebreanu, ambii fini
intelectuali, extraordinar de activi sociali. Claudia Millian, soţia lui
Minulescu, era ea însăşi o artistă, iar forţa cuplului răzbate din încăperile
mobilate cu mult bun gust, pline de cărţi, tablouri şi vase de ceramică.
Biroul lui Minulescu este
refugiul din inima oraşului, de unde pesemne se auzeau zgomotele puţinelor
automobile şi freamătul trotuarelor pline de viaţă din preajma Palatului Cotroceni. Aici se simţea iubirea plutind în
oraş, romanţele pline de cântec şi pasiune, uşor melancolice dar atât de
fierbinţi, de sub felinarele străzii.
În văzduhul de toamnă
plutesc versurile peste oraş, pe alocuri se încurcă şi se înnoadă,
în căutarea rimelor pierdute, se izbesc de geamurile clădirilor înalte, în care
se munceşte fără limite şi fără poezie,
pentru ca apoi să curgă lin spre minţile şi inimile noastre, amintind de
frumuseţea fără egal a vieţii. Nu e nevoie decât de o după amiază pentru a
descoperi universul poeţilor care au trăit în Bucureşti la începutul secolului
trecut, altfel decât printre rafturile de cărţi din librării sau biblioteci.
La "Casa Monteoru", astăzi sediul
Uniunii Scriitorilor pe Calea Victoriei, mai nou se anunţă lecturi publice de
poezie, unde poeţii de azi poate vor porni spre noi rosturi literare, gata să
umple spaţiile libere din literatură cu geniul, inspiraţia şi mai cu seamă cu o
versificaţie după care ducem dorul, în anii în care s-au aşternut atât de multe
versuri albe.
Să fie rimă, măcar
din când în când, măcar pentru zilele de toamnă rece, când Târgul Internaţional
de Carte Gaudeamus aduce alături scriitorii de cititori !!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu